Monštruózna recenzia: Christina Ricci uvádza horor v štýle Twilight Zone

Christina Ricci je jedným z tých hercov, ktorí mali to šťastie aj smolu, že boli vo veľmi mladom veku perfektne obsadení do ikonickej úlohy. Ako predtínedžerka na začiatku 90. rokov hrala Wednesday Addamsovú Rodina Addamsovcov a jeho pokračovanie a rola ju prenasleduje. V predstavách verejnosti bude vždy bledým, strašidelným dieťaťom, súčasne zlovestným a rozkošným, s nádychom viktoriánskej strašidelnosti. Nepomáha, že si zachovala dievčenskú dievčinu do svojich 40-tych rokov s drobným, vtáčím rámom; obrovské, široko posadené oči; a precízny, zapnutý spôsob niekoho, kto musel zostarnúť skôr, ako príde čas.

Zatiaľ čo jej súčasníčka Kirsten Dunst predviedla svoj éterický výkon v Rozhovor s upírom Ricci sa dostal do senzačných hlavných úloh a uznávaných umeleckých diel, dostal sa na typ a zmizol z dohľadu, podobne ako Winona Ryder o desať rokov skôr. Ukazuje sa, že riešením nebolo bojovať proti typizácii, ale oprieť sa o ňu. S jej veľkolepým obratom ako sociopaticky veselá samotárka Misty v prelomovej sérii z roku 2021 Yellowjackets, Ricci nakoniec vyhnal Wednesday Addamsovú privolaním nového démonického dieťaťa, aby zaujalo jej miesto. Misty zamieňa Ricciho imidž, ale je plne pod jej kontrolou a je pokrytá nečakanou komédiou, pátosom a zlomyseľnosťou. Stačí, aby sa konečne zmenilo to, ako si ľudia myslia o Ricci a jej kariére.

Vďaka tomu je pre Ricciho dobrý moment na to, aby prevzal vedúcu úlohu. Vlastní každú minútu funkcie skromného tvora Monštrum, chladič z 50. rokov s prefíkaným tajomstvom. Hrá Lauru, bystrú a krehkú matku 7-ročného Codyho (Santino Barnard). Dvojica sa v roku 1955 usadzuje v novom prenajatom dome v Kalifornii. Cody je tichý, ale nie namosúrený, zatiaľ čo Laura je divoko optimistická. Čoskoro je jasné, že utiekli z hroznej situácie. Cody chce ísť domov, no Laura to vylučuje. Cody hovorí, že odpúšťa svojmu otcovi akúkoľvek hrôzu, ktorú spáchal, ale Laura nemôže.

Laura pre nich pevne pokračuje v budovaní idylky v malom meste, zapísaní Codyho do školy a nájdenie si práce pisárky. Ale Codyho prenasleduje niečo hrozné, čo sa vlečie z jazera pri dome. Bez ohľadu na to, aké monštrum je, jeho vzhľad sa neustále mení: niekedy tekutý a mastný, niekedy kostrový, niekedy sa vlní ako masa buriny alebo zhnitej látky. Sú to strašidelné veci. Po jednom strašnom stretnutí Codyho zrazu jazero priťahuje, nie ho odpudzuje. Hovorí, že „pekná dáma“ chce, aby sa k nej pridal. Vtedy sa Laure začne rúcať svet.

Ako vo vynikajúcom filme o UFO z roku 2020 Široká noc, Monštrum riffuje pulp fiction z 50. rokov, zóna súmraku zimomriavky a zmes strachu a túžby inšpirovaná niečím cudzím a neznámym, ktorá hýbe hladkým povrchom hermetickej, usporiadanej spoločnosti. Ale kde ten film rozprával jednoduchú priadzu s odvážnym, zažitým, širokouhlým štýlom, Monštrumréžia Chris Sivertson a scenár Carol Chrest, prináša priamočiary prístup k materiálu, ktorý má pod povrchom viac.

Obrázok: Screen Media

To by mohlo byť tiež priamočiary. Vo svete filmových stavieb je niečo skazené a inertné: lesklý chróm Laurinho tyrkysového kombi, ostrý obrys jej sukní v línii A, kvapka ihly filmu „Mr. Sandman.” V melódii, ktorú sme už počuli tisíckrát, nie je ani nota nevhodná. Dialóg pôsobí stiesnene a nezáživne, sotva viac ako funkčný, a Ricci sa proti nemu spočiatku nepríjemne napína, čím posúva svoj výkon do prvoplánovej hlučnosti. Film ožíva len v niekoľkých prchavých momentoch: v Lauriných podivne podráždených stretnutiach s majiteľom domu a jeho podozrievavou manželkou (Don Baldaramos a Colleen Camp); v tichom, nevysvetliteľnom dlhom zábere iného chlapca utekajúceho od Codyho na ihrisku; a vo vzhľade monštra, mnohostranného výtvoru, ktorý je o to znepokojivejší, že je tak ťažké ho v mysli zachytiť.

Ako sa ukazuje, niektoré z týchto volieb môžu byť zámerné. Monštrum je prevrátený v bode príbehu, ktorý by nefungoval tak dobre, keby všetko, čo tomu predchádzalo, nebolo také premyslené a otvorene povedané. Voľby neskorého filmu sú účinné, ale možno prídu tiež neskoro vykúpiť to, čo prichádza predtým. Ak by Chrest a Sivertson investovali menej do plánovania tohto zvratu a viac do dotvárania sveta a postáv, ktoré sa na ňom stavajú – alebo ak by na to prišlo, citlivo a presvedčivo sa vysporiadali s dôsledkami jeho záverečného úseku – Monštrum celkovo by to bol uspokojivejší film.

Čo Monštrum Nakoniec však ponúka príležitosť sledovať, ako Christina Ricci upustila od vykonštruovanej rafinovanosti a zúrivej kontroly nad toľkými jej vystúpeniami a dala nám niečo surové a nefiltrované. Na chvíľu uvidíme Wednesday, Misty a dokonca aj Lauru Monštrum nás sleduje a vidíme ohromenú zraniteľnosť pod povrchom. Je to moment pravdy od herca, ktorý je zvyčajne požiadaný, aby zahral podľa našich predsudkov o nej, a je to vítaný otras reality v inak čudne oddelenom malom filme.

Monštrum je v obmedzené uvedenie v kinách a je k dispozícii na prenájom alebo nákup na Amazon, Voodooa ďalšie digitálne platformy.